Wstępnie możemy stwierdzić, że jest to stare około stuletnie urządzenie mechaniczne służące do przemieszczania ładunków w pionie i poziomie. Urządzenie było na trwale zamocowane do podłoża. Nie poruszało się po szynach. Najczęściej było na wyposażeniu dużych składów i ramp przeładunkowych.
Główne części dźwigu to:
- most bramowy,
- mechanizm podnoszenia i opuszczania,
- wyciągnik z przekładnią kół zębatych.
Po zakonserwowaniu i przygotowaniu podłoża zamierzamy dźwig ustawić na bocznicy kolejowej przy Prochowni. Są tu dwa tory ze starymi szynami Kruppa, niemiecka szprychowa oś kolejowa wydobyta z rozlewiska Bugu, przęsła kolejki wąskotorowej-typ rosyjski o rozstawie osi 750 mm i niemieckiej o rozstawie 600mm.
Sądzimy, że ten cenny dar wzbogaci ekspozycję kolejową i zachęci wiele osób do obejrzenia starego, a zarazem nowo podarowanego eksponatu.
Foto;K.Korneluk.
Rozładunek elementów dźwigu bramowego na bocznicy kolejowej przed Prochownią.
Znaki fabryczne-prawdopodobnie-FRIDENSHUTTE N.34 (Huta Pokój Ruda Śląska).Ten znak dominuje na elementach dźwigu.
Na szynach znajdujących się w górnej części mostu bramowego znak fabryczny.Prawdopodobnie-P.K.P. ? 1929 TYP 6 KRÓL.HUTA.- ( Królewska Huta w Chorzowie-od 1802r).
Opracował i pozostałe foto;K.Niczyporuk
Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.
OdpowiedzUsuń